Het is geen geheim, de cijfers zijn duidelijk: bedrijven en organisaties zetten sinds 2020 een groot deel van hun marketingbudget in op het omvormen van hun “brand purpose” tot een duurzame storytelling. Storytelling is vandaag de beste manier om een publiek te beïnvloeden, en liefst op een positieve manier.
Een storytelling begint met jij of je organisatie die om een bepaalde reden niet tevreden is met de huidige situatie. Je wilt iets veranderen, iets krijgen, iets geven, je moet de huidige situatie op de een of andere manier veranderen. Je onderneemt, als het ware, een reis met een bewust doel. Onderweg kom je verschillende barrières en obstakels tegen. Hoe je met die barrières of obstakels omgaat, zal dingen onthullen over je karakter of het karakter van je organisatie. Uiteindelijk zal je ofwel datgene krijgen waar je voor ging, of niet, maar er zal een verandering in jou of in de wereld zijn als gevolg van deze reis. Die reis heeft hopelijk niet alleen betekenis voor jou, maar ook voor ons, het publiek. En in die betekenis schuilt de kracht om te beïnvloeden.
Door de voortgang van je verhaal bij te houden met nauwkeurige, consistente en kwantificeerbare statistieken, kun je een geïnteresseerd en geëngageerd publiek opbouwen.